Strijd tegen energiearmoede

Wie door betaalmoeilijkheden van zijn commerciële leverancier geen energiecontract meer krijgt, kan rechtstreeks bij ons terecht. Met een brede dienstverlening van opvolging en begeleiding proberen we er als sociale energieleverancier voor te zorgen dat deze klanten schuldenvrij worden en blijven. Zodat ze op termijn weer de switch kunnen maken naar een commerciële leverancier.

Maar we gaan nog verder en ondernemen actie om energiearmoede terug te dringen. Vanuit onze expertise kunnen we een bijdrage leveren, samen met een grote groep partners. Ook bij kwetsbare doelgroepen zetten we in op energie-efficiëntie door energiebewust gedrag en energiebesparende investeringen aan te moedigen.

Gewapend met een aantal gerichte tools en formules strijden we tegen energiearmoede

Door de coronamaatregelen vervingen we in 2020 de jaarlijkse infosessies voor de OCMW’s, verspreid over zes locaties in Vlaanderen, door een online webinar vanuit de Fluvius-studio in Melle.

Onder de titel ‘Op afstand, maar meer dan ooit samen voor een warme samenleving!’ kwamen daar de voorzitters van de Lokale Adviescommissies (LAC’s) van de 300 Vlaamse OCMW’s aan het woord, samen met vertegenwoordigers van Samenlevingsopbouw, Interfederaal Steunpunt Armoedebestrijding, Dienst Federale Ombudsman Energie, VEKA of VVSG. Op deze online meeting tekenden 480 geïnteresseerden present.

Onder meer deze topics kwamen aan bod:

• de digitale meter in Prepayment (stand van zaken, ombouw van de nog bestaande klassieke budgetmeters naar digitale meters),
  • de interne reorganisatie van onze dienst Energieleveringen,
  • de bereikbaarheid van onze klantenkantoren in coronatijden via een vlotte afsprakenregeling,
  • de mogelijkheid om de kortingsbon voor een energiezuinige koelkast sneller te kunnen aanvragen via een online-toepassing.

Tijdens deze meeting stelden we ook de nieuwe website prepaid.fluvius.be voor, waarop zowel de budgetklant als de OCMW-medewerker alle praktische info terugvindt.

Vrouw telt geld op tafel
Man draait lamp in tijdens energiescan

Energiescans bij kansarme gezinnen

In 2020 voerden we 11 450 energiescans uit, waarbij kwetsbare gezinnen concrete tips krijgen over hoe ze hun energiefactuur kunnen verlagen. Tegelijk deden we enkele kleine, energiebesparende ingrepen: ledlamp, spaardouchekop, tochtstrips …

In 2020 gebruikte deze klantengroep 6 481 kortingsbonnen t.w.v. 150 euro voor de aankoop van een energiezuinige koelkast of wasmachine.

Fluvius Prepaid

We hertekenden ook het proces van onze rol als sociale leverancier. Dat leidde begin 2021 tot de lancering van Prepaid, onze nieuwe dienst waarbij de klant zijn energie vooraf betaalt. Nieuw is dat de klant vrijwillig kan instappen in Prepaid van zodra de commerciële leverancier zijn overeenkomst opzegt. Vroeger kon dit pas nadat de klant ook bij Fluvius schulden begon op te bouwen.

We plaatsen voortaan ook meteen een digitale meter nadat een klant niet meer terecht kon bij zijn commerciële leverancier. Voordeel: we kunnen de Prepaid-functie vanop afstand activeren zodra de klant ook bij ons schulden begint op te bouwen. Dit verkort aanzienlijk de periode waarin de schulden zich opstapelen. Bovendien is er visueel geen verschil meer tussen een gewone digitale meter en een met een geactiveerde Prepaid-functie, wat minder stigmatiserend werkt.

Prepaid kreeg ook een eigen huisstijl en website op maat van de doelgroep: prepaid.fluvius.be.

Prepaid logo

Digitale meter met Prepaid

Eind 2020 stond onze teller op 60 269 geactiveerde meters met Prepaid, waarvan 25 028 digitaal (42%). Ruim 80% van de betalingen van de geactiveerde digitale meters met Prepaid gebeurt online via mijndigitalebudgetmeter.be.

Zo betalen de klanten van thuis uit en hoeven ze zich niet meer te verplaatsen naar een klantenkantoor of oplaadpunt.