Fluvius steunt verschillende goede doelen

De goede doelen van Fluvius

Ook in coronatijden zetten we de langetermijnsamenwerking met onze goede doelen verder. We organiseerden acties voor de Voedselbanken en Kom op tegen Kanker. Betrokkenheid en een mooie wisselwerking tussen onze medewerkers en het goede doel zijn hierin de sleutelfactoren.

De Voedselbanken en Fluvius

De Voedselbanken steunen we niet zuiver financieel, we zetten ook structureel helpende handen in. Onze menselijke bijdrage en materiële ondersteuning ondervonden het voorbije jaar zware hinder van de coronamaatregelen. Fysieke teamactiviteiten waren uitgesloten. Toch maakten we vier vestigingen van de West-Vlaamse Voedselbanken blij met kantoormeubilair uit onze site in Torhout.

Daarnaast maakten we de volgende schenkingen over aan de Voedselbanken:

• 700 pakken chocolade en 200 pakketten met koeken. Deze waren bedoeld voor acties t.v.v. Kom op tegen Kanker die we door corona niet mochten organiseren.
  • advertentieruimte in nationale media.
  • financiële steun aan de vijf regionale zetels van de Voedselbanken met het budget dat vrijkwam van fysieke bestuursvergaderingen. Die verliepen in 2020 noodgedwongen digitaal.

De warmste week

Fluvius-medewerkers dragen traditioneel ook hun steentje bij aan ‘De warmste week van Fluvius’ t.v.v. de Voedselbanken. In coronatijden was dit niet evident, maar met online acties probeerden we toch wat geld in het laatje te krijgen. Zo maakten en verkochten we een Fluvius kookboek, bewegings- en ontspanningslessen en een ‘Kunst op de kast’-kalender.

Deze initiatieven, aangevuld met donaties van niet gebruikte incentivebudgetten en bijdragen uit o.m. de ‘Kilometerchallenge’, leverden in totaal nog eens 38 620 euro op voor de Voedselbanken.

Overhandiging van een cheque van Fluvius aan De Voedselbanken
Fluvius steunt 'Kom op tegen kanker'

Kom op tegen Kanker

Ook de jaarlijkse Kom op tegen Kanker-actie werd getroffen door corona. Zowel de ‘100 km run’ in maart als de 11e editie van ‘De 1 000 km voor Kom op tegen Kanker’ moesten we met pijn in het hart afgelasten. Maar dankzij interne (virtuele) initiatieven en met de steun van het management konden we toch 76 000 euro aan Kom op tegen Kanker schenken.

3 000 laptops voor DigitalForYouth.be

Jongeren die het zonder thuiscomputer moeten stellen, kunnen in tijden van afstandsonderwijs leerachterstand oplopen. De professionele organisatie DigitalForYouth.be schenkt hen pc’s en toebehoren, materiaal dat ze recupereren bij bedrijven en organisaties. Na de grote pc-wissel vorig jaar, onder meer door de fusie van ex-Eandis en ex-Infrax tot Fluvius, hadden we 3 000 ‘leeggemaakte’ toestellen in stock. DigitalForYouth.be haalde er meteen bijna een derde van zijn doelstelling – 10 000 laptops inzamelen – mee. Op iedere computer worden de nodige software en licenties geïnstalleerd, zodat de jongeren er meteen mee aan de slag kunnen.

Een inzameling van oude laptops bij Fluvius
Mondmaskers van Fluvius

Fluvius schenkt 1 120 mondmaskers

In het begin van de coronapandemie bestelden we extra mondmaskers voor onze medewerkers. Vervolgens moesten we onze activiteiten door de lockdown tijdelijk terugschroeven en bleek de nood aan mondmaskers in de zorgsector nijpend.

Daarom schonken we 1 120 mondmaskers, ruim de helft van onze bestelling, aan de strategische reserve van de FOD Volksgezondheid.