Fluvius blijft werken aan welzijn

Blijven werken aan welzijn

Fluvius mikt op tevreden medewerkers die zich goed in hun vel voelen. We hebben veel aandacht voor ieders welzijn en energiebalans, en blijven daar voortdurend aan werken.

Menselijke energie in balans

De menselijke energie is verdeeld over vier ‘batterijen’. In onze initiatieven hebben we steeds oog voor een of meerdere van deze vier.

Fluvius fysieke batterij
Fluvius mentale batterij
Fluvius sociale batterij
Fluvius zingeving batterij

Preventie voor alles!

Medewerkers met stress, gezondheidsproblemen of conflicten op het werk kunnen bij onze sociaal assistenten terecht. Onze teamcoördinatoren en sociaal assistenten zijn ondertussen ook allemaal opgeleid tot stress- en burn-outcoach.

Maar bovenal geloven we sterk in preventie. Concreet werken we via structurele acties aan de gezondheid en het geluk van elke Fluvius-medewerker.

Onze teamcoördinatoren en sociaal assistenten zijn opgeleid tot stress- en burn-outcoach

Welzijnswebinars

De interne welzijnswebinars zijn steeds een groot succes. De oorspronkelijke thema’s werden voortgezet en uitgebreid met een webinar over stress.

Fluvius zet in op welzijn van zijn medewerkers
Zelforganiserende technische teams

Welzijnsopleidingen

De introductie van de herwerkte welzijnsopleidingen verliep digitaal, mét succes. Leidinggevenden en medewerkers leerden vaardigheden om reactief en proactief aan de slag te gaan met welzijn. Voorbeelden van deze opleidingen zijn onder meer ‘Boost je energie’, ‘Stress’ en ‘Verzuimbeleid – positief spreken over aanwezigheid’.

Conditietesten en gezondheidsscans

We bieden onze medewerkers gratis conditietesten en gezondheidsscans aan. Wie dat wil, kan zich een aantal maanden lang laten begeleiden door een health coach rond de thema’s voeding, beweging en slaap.
Samen met partner Energy Lab zetten we zoveel mogelijk medewerkers in beweging met sportieve challenges en lanceerden we specifieke campagnes over gezonder eten en omgaan met stress.

Conditietesten en gezondheidsscans
Grensoverschrijdend gedrag

Uit de resultaten van de welzijnsbevraging van eind 2020 bleek een aantal medewerkers slachtoffer te zijn geweest van grensoverschrijdend gedrag. Ook in 2022 gingen we met collega’s uit verschillende regio’s in gesprek om duidelijkheid te krijgen over wat deze term precies betekent, te kijken waar ieders grens ligt en afspraken te maken voor de toekomst.

Digitale welzijnsondersteuning via Mindlab

We werken sinds 2021 samen met Mindlab, een digitaal platform dat deelnemers info en tips geeft over een aantal welzijnsthema’s. Collega’s kunnen met deze thema’s aan de slag wanneer en waar dat hen het best past. Omdat meer dan 200 werknemers hun weg al vonden naar het platform en daar ook tevreden over waren, hebben we de samenwerking met Mindlab in 2022 verdergezet.

Digitale welzijnsondersteuning via Mindlab