Strijd tegen energiearmoede

Wie door betaalmoeilijkheden geen energiecontract meer krijgt van zijn commerciële leverancier, kan rechtstreeks bij ons terecht. Met een brede dienstverlening van opvolging en begeleiding proberen we er als sociale energieleverancier voor te zorgen dat deze klanten schuldenvrij worden en blijven. Bedoeling is dat ze op termijn weer de switch maken naar een commerciële leverancier.

Maar we gaan nog verder en ondernemen actie om energiearmoede terug te dringen. Vanuit onze expertise kunnen we een bijdrage leveren, samen met een grote groep partners. Ook bij kwetsbare doelgroepen zetten we in op energie-efficiëntie door energiebewust gedrag en energiebesparende investeringen aan te moedigen.

Gewapend met een aantal gerichte tools en formules strijden we tegen energiearmoede

Man draait lamp in tijdens energiescan

Energiescans bij kansarme gezinnen

In 2021 voerden we 12 179 energiescans uit, waarbij kwetsbare gezinnen concrete tips krijgen over hoe ze hun energiefactuur kunnen verlagen. Tegelijk deden we enkele kleine, energiebesparende ingrepen: ledlamp, spaardouchekop, tochtstrips, …
In 2021 gebruikte deze klantengroep 7 024 kortingsbonnen t.w.v. 150 euro voor de aankoop van een energiezuinige koelkast of wasmachine.

Fluvius Prepaid

We hertekenden ook het proces van onze rol als sociale leverancier. Dat leidde begin 2021 tot de lancering van Prepaid, onze nieuwe dienst waarbij de klant zijn energie vooraf betaalt. Nieuw is dat de klant vrijwillig kan instappen in Prepaid van zodra de commerciële leverancier zijn overeenkomst opzegt. Vroeger kon dit pas nadat de klant ook bij Fluvius schulden begon op te bouwen.

We plaatsen voortaan ook meteen een digitale meter nadat een klant niet meer terecht kon bij zijn commerciële leverancier. Voordeel: we kunnen de Prepaid-functie vanop afstand activeren zodra de klant ook bij ons schulden begint op te bouwen. Dit verkort aanzienlijk de periode waarin de schulden zich opstapelen. Bovendien is er visueel geen verschil meer tussen een gewone digitale meter en een met een geactiveerde Prepaid-functie, wat minder stigmatiserend werkt.

Prepaid kreeg ook een eigen huisstijl en website op maat van de doelgroep.

Prepaid logo

Digitale meter met Prepaid

Eind 2021 stond onze teller op 51 235 geactiveerde digitale meters met Prepaid. Daarnaast vervangen we in de loop van 2022 nog 10 345 analoge budgetmeters door digitale meters met Prepaid-functionaliteit. Ruim 84% van de betalingen van de geactiveerde digitale meters met Prepaid gebeurt online via mijndigitalebudgetmeter.be. Zo betalen de klanten van thuis uit en hoeven ze zich niet meer te verplaatsen naar een klantenkantoor of oplaadpunt.

Fluvius noodleverancier voor klanten Vlaamse Energieleverancier en Watz

Begin december 2021 sprak de ondernemingsrechtbank van Brussel het faillissement uit van de Vlaamse Energieleverancier. Ons bedrijf werd tijdelijk ‘noodleverancier’ van de 66 000 elektriciteitsklanten en 63 000 gasklanten van deze energieleverancier. Ondertussen konden zij op zoek naar een nieuwe commerciële leverancier. Het was nog maar de tweede keer dat de noodleveranciersregeling in Vlaanderen in werking moest treden.

Amper twee weken later vroeg de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) ons om energieleverancier Watz de toegang tot de Vlaamse distributienetten voor gas en elektriciteit te ontzeggen. Watz kwam zijn contractuele verplichtingen immers niet langer na. Ook voor de zowat 22 000 elektriciteitsklanten en 12 000 gasklanten van Watz traden wij op als noodleverancier.

Fluvius lichte vracht op een werf
Zonnepaneel onder vergrootglas

Fraudebestrijding

Fraude detecteren is voor ons een openbaredienstverplichting. We zetten al jaren in op fraudedetectie en bleven dit ook in 2021 doen. Het is maatschappelijk gezien belangrijk werk: fraude staat gelijk met geld stelen van andere klanten. Ook voor de veiligheid van het elektriciteitsnet is het cruciaal.

• 11,8 miljoen euro vorderden we voor fraude met groenestroomcertificaten. Daarvan recupereerden we 1,2 miljoen euro (deels nog uit 2020).
  • 540 000 euro eisten we terug voor niet-aangemelde zonnepanelen. Daarvan recupereerden we 357 000 euro.
    Dit bedrag aan onterechte uitbetalingen voor certificaten hebben we vermeden.
  •  61 000 euro. Dit bedrag aan onterechte uitbetalingen voor premies hebben we vermeden.