Blijven werken aan welzijn
Fluvius mikt op tevreden medewerkers die zich goed in hun vel voelen. We hebben veel aandacht voor ieders welzijn en energiebalans, en blijven daar voortdurend aan werken.
Menselijke energie in balans
De menselijke energie is verdeeld over vier ‘batterijen’. In onze initiatieven hebben we steeds oog voor een of meerdere van deze vier.
Preventie voor alles!
Medewerkers met stress, gezondheidsproblemen of conflicten op het werk kunnen bij onze sociaal assistenten terecht. Onze teamcoördinatoren en sociaal assistenten zijn ondertussen ook allemaal opgeleid tot stress- en burn-outcoach.
Maar bovenal geloven we sterk in preventie. Concreet werken we via structurele acties aan de gezondheid en het geluk van elke Fluvius-medewerker.
Onze teamcoördinatoren en sociaal assistenten zijn ondertussen ook allemaal opgeleid tot stress- en burn-outcoach.
Welzijnswebinars
Frequent thuiswerk, aanvankelijk ingevoerd om corona te bestrijden, is een vaste werkvorm geworden en geniet intussen onze volle ondersteuning. De interne webinars, die startten in 2020, kregen een vervolg. Medewerkers gaven elkaar tips, wat leidde tot interactie over de kracht van positief denken, zelfzorg voor jou en je team, optimale focus, omgaan met angst, en de weg van digi-stress naar digi-happiness.
Ook de meest besproken thema’s in de individuele sessies met de sociaal assistenten zetten we voor iedereen op de agenda in de vorm van webinars. De digitale lezingen over ‘Werken aan zelfvertrouwen’, ‘Minder piekeren kan je leren’, ‘Omgaan met emoties’ en ‘Rouw & verlies’ konden op heel wat interesse rekenen.
Welzijnsopleidingen
De introductie van de herwerkte welzijnsopleidingen verliep digitaal, mét succes. Leidinggevenden en medewerkers leerden vaardigheden om reactief en proactief aan de slag te gaan met welzijn. Voorbeelden van deze opleidingen zijn onder meer ‘Boost je energie’, ‘Stress’ en ‘Verzuimbeleid – positief spreken over aanwezigheid’.
Conditietesten en gezondheidsscans
We bieden onze medewerkers gratis conditietesten en gezondheidsscans aan. Wie dat wil, kan zich een aantal maanden lang laten begeleiden door een health coach rond de thema’s voeding, beweging en slaap.
Samen met partner Energy Lab zetten we zoveel mogelijk medewerkers in beweging met sportieve challenges en lanceerden we specifieke campagnes over gezonder eten en omgaan met stress.
Grensoverschrijdend gedrag
Uit de resultaten van de welzijnsbevraging van eind 2020 bleek een aantal medewerkers slachtoffer te zijn van grensoverschrijdend gedrag. Met collega’s uit verschillende regio’s gingen we in gesprek om duidelijkheid te krijgen over wat deze term precies betekent, te kijken waar ieders grens ligt en afspraken te maken voor de toekomst.
Opvolging coronabesmettingen
Het team van sociaal assistenten volgde de door corona besmette medewerkers, hun leidinggevenden en collega’s, en soms ook de familieleden, nauwgezet verder op.
Ook was er bijkomende aandacht voor het welzijn van de techniekers die dagelijks het terrein op moesten.