Foto van een leerling bij Fluvius

Onderwijs en opleiding

Omdat we veel belang hechten aan opleiding en ontwikkeling, werken we intensief samen met het onderwijsveld. Behalve stages bieden we ook duaal leren aan voor leerlingen uit specifieke richtingen. Op de jaarlijkse Spitsdagen maken de verschillende onderwijsspelers nader kennis met onze organisatie en elkaar. Daarnaast stellen we ons interne opleidingsaanbod ter beschikking van partners en aannemers.

Duaal leren bij Fluvius

Technicus krijgt opleiding bij Fluvius

We organiseren een combinatie van opleiding en werkervaring, in de vorm van duaal leren. Sinds het schooljaar 2018-2019 hebben we leerlingen van de richting Logistiek te gast. Voor het schooljaar 2021-2022 startten we een nieuw traject voor de richting Installateur Nutsvoorzieningen, met 21 leerlingen

In onze Fluvius Academy stomen we al onze techniekers klaar om distributienetten aan te leggen, te herstellen en te onderhouden, en om er klanten op aan te sluiten. De leerlingen die in het duale traject stappen, leren in de Fluvius Academy stap voor stap de knepen van het vak. Aansluitend passen ze de opgedane kennis in de praktijk toe, onder het toeziend oog van ervaren technici.

Op stage

Door corona werden alle stages sinds maart 2020 geannuleerd, tenzij deze in veilige omstandigheden konden verlopen. In het schooljaar 2021-2022 liepen 7 studenten stage: 1 technische master, 1 technische HBO5, 1 technische bachelor, 2 masters Rechten, 1 leerling ICT en 1 administratief profiel via een VDAB-opleiding.

Spitsdagen

Vorig jaar in februari organiseerde de Fluvius-werkgroep Onderwijs de Spitsdagen. Tijdens deze netwerkmomenten krijgen leerkrachten uit technische onderwijsrichtingen uitleg over de laatste ontwikkelingen van ons bedrijf, een specifiek vakgebied, een ‘hot’ topic, …

Om alle Vlaamse scholen de kans te geven deel te nemen, organiseren we in totaal drie van die dagen, op verschillende locaties en momenten. We bereiken er ongeveer 40% van alle technische scholen mee. Onze regionale verantwoordelijken en selectiemedewerkers leggen er contact met technische leerkrachten, technische adviseurs van scholen en medewerkers van de Regionaal Technologische Centra.

Technieker in opleiding

"We bieden een combinatie aan van opleiding en werkervaring in de vorm van duaal leren”

Online opleidingsaanbod voor aannemers

Ook in 2021 konden onze erkende partners en aannemers het Fluvius-opleidingsaanbod online raadplegen en hun medewerker(s) meteen ook inschrijven. Daarnaast bieden we in onze leerlijn ‘Werken aan aansluitingen’ voortaan ook een online zelfstudiepakket aan.

Dat kan je volgen waar en wanneer je wil en dient als noodzakelijke en verplichte voorbereiding voor de opleiding aan de Fluvius Academy.